Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

12.05.2017

Ford GT je laboratoří, kde se zkoušejí ultramoderní technologie. Ty postupně zamíří do běžných vozů

Je nádherný, je drahý, je pekelně rychlý...Nový Ford GT bychom mohli onálepkovat tisícem a jedním superlativem. Co už se ale moc neví (resp. člověk si to hned neuvědomí), je jeho mimořádně důležitá role při vývoji a testování moderních technologií. Často se přitom jedná o technologie s potenciálem využití i u zcela běžných vozů, ne jen u supersportu s cenovkou nad 10 miliony korun a se stěží čtyřciferným počtem vyrobených kusů.

Výzkumná laboratoř na čtyřech kolech

Raj Nair, vrchní technický ředitel automobilky a zároveň výkonný viceprezident pro vývoj, shrnul projekt Fordu GT započatý v roce 2013 do třech stěžejních bodů.

Prvním z nich bylo vytvořit jakési cvičiště, na kterém by si mohli vývojáři a inženýři vyzkoušet pokroková technická řešení, která by u jiných modelů byla nemyslitelná. Jednalo se především o technologie v motoru a dále také aerodynamiku.

Druhým bodem bylo posunout hranice využití pokročilých odlehčených materiálů (např. uhlíkových vláken). Často přitom nejde jen o to, že auto takříkajíc "zhubne" nějaký ten kilogram. V případě Fordu GT byli inženýři díky uhlíkovým vláknům schopní vymodelovat karoserii tak, jak by jim to ocel a dokonce ani hliník neumožnily. To se týká např. charakteristické vzpěry spojující střechu se zadním blatníkem, která zase pomohla snížit aerodynamický odpor.

Třetí bod pak byl poměrně prozaický. O tom, že Ford GT patří na absolutní špičku toho, co kdy bylo v automobilovém průmyslu vytvořeno, mělo svědčit to, že vyhraje legendární 24hodinovku sportovních vozů v Le Mans (což se skutečně stalo).

Sbohem, turboefekte. Ford GT se pyšní anti-lag systémem.

Výsledkem snažení detroitských hlav je nejen nejsilnější přeplňovaný motor EcoBoost všech dob (482 kW, 745 N.m.), který i přes skromný objem svých šesti válců činící "pouhých" 3,5 litru nabízí akceleraci z nuly na sto za 3 vteřiny.

Agregát se navíc podařilo vyladit tak, že jako řidič v podstatě nepoznáte, že máte pod kapotou turbodmychadla. Mamutí práci zde totiž odvádí anti-lag systém, který udržuje otáčky turba i plnící tlak i tehdy, když řidič nemá sešlápnutý pedál plynu. Tím se v zásadě eliminuje tzv. turbo efekt.

Technologie budoucnosti do běžných vozů

Jestli je Ford Mustang běžný vůz, je asi otázka, na kterou se dá odpovědět všelijak. Rozhodně ale nejde o tak exkluzivního exota, jakým je Ford GT. Přitom právě v ikonickém pony caru našel využití digitální panel s možností personalizace ve třech režimech. Nastavitelné jízdní režimy, kterými disponuje Ford GT, se pak přenesly i do nového Focusu RS a brzy je má dostat dokonce i Fiesta ST s pořizovací cenou pod půl milionem korun.



Novinky