Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

27. 9. 2017

V Dearbornu proběhl sraz majitelů Fordu Pinto - malého, ale v rámci historie Fordu zásadního vozu

Je přelom 60. a 70. let 20. století. Nejlepší roky pro subkulturu ve formě hnutí hippies jsou sice ty tam. Jeden z jejích symbolů, brouk od VW, se nicméně stále těší velké popularitě, a to i na území Spojených států. Ford odpověděl zařazením dvou nových modelů do svého portfolia - Falconu a Mavericka. Ty se nicméně řadily spíše do třídy kompaktních vozidel a ukázaly se být populární spíše mezi kupci amerických vozidel. Modrý ovál - a vlastně celá Velká automobilová trojka - věděly, že pokud mají na domácí frontě zastavit brouka, musí přijít s opravdovým subkompaktem. Tím byl Ford Pinto, jehož majitelé si dali nedávno dostaveníčko v Michiganu.

Slet "pintařů" s charitativním podtextem

Sedany, kombíky i hatchbacky (Ford je označoval Runabouts) Ford Pinto si dávají každoročně dostaveníčko, při kterém dávají jejich majitelé náležitě najevo, s jakou hrdostí o své veterány pečují. Letos se vypravili, již podruhé za posledních 7 let, do Dearbornu ve státě Michigan, tedy nikam jinam než do sídla automobilky Ford. Celá událost přitom měla charitativní podtext s tím, že výtěžek šel na konto organizací pomáhajících válečným veteránům.

Malé a velké zároveň

Pinto bylo malé. Jeho základní jedna šestka (s označením Kent) pod kapotou tehdy v očích mnoha Američanů působila až úsměvně, třebaže se jednalo o mimořádně odolný agregát, který se osvědčil v evropských fordech. Nicméně realita byla taková, že se menší dovážené vozy začaly na americkém trhu prosazovat tak, že jinou možnost u Fordu neměli. Vozy z dovozu tvořily na přelomu 60. a 70. let 16 % amerického trhu. V jižní Kalifornii, která v mnohém udávala a stále udává trendy nejen v oblasti automobilů, to bylo dokonce neuvěřitelných 40 %.

Pak nicméně přišlo Pinto, které dokázalo, že i americké automobilky malé vozy umí. Zpočátku ho sice trápily některé dětské nemoci. Nakonec si ale poměrně rychle vydobylo renomé fajnového autíčka na dojíždění do práce s nízkou spotřebou. Celkově se modelu mezi léty 1971 a 1980 vyrobilo 3 173 491 kusů. Auto se dodávalo jak se čtyřstupňovým manuálem, tak s třístupňovým automatem.



Novinky