Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

11. 6. 2018

V Číně testují auto budoucnosti na dvou kolech. Inspirováno je konceptem Ford Gyron z roku 1961

Minulost, budoucnost, současnost… pomíjivé to veličiny jest. V roce 1961 přišel Ford s velice zajímavým konceptem "gyroauta" na dvou kolech. A dnes, v roce 2018, v Číně testují prototyp koncepčně podobného vozu, jehož autor má ambice poslat jej do běžného prodeje.

Dvě kola, a přesto stojí

V roce 1961 spatřil na Detroitském autosalonu světlo světa velice ojedinělý koncept označený Ford Gyron. Šlo o dvoukolé auto, které pro stabilizaci využívalo systém gyroskopů. Díky němu dokázal Gyron stát sám o sobě (na rozdíl od motocyklu, u kterého je rovnováha zajišťována vhodným naklápěním). Pod designem byl podepsaný slavný futuristický návrhář Syd Mead. Technický návrh dodal Alex Tremulis, který měl spoustu praktických zkušeností s využíváním gyroskopických řešení. Pracoval, mimo jiné, i pro americké vzdušné síly. Nutno dodat, že koncept nebyl vyvíjen s tím, že by se dostal do běžného prodeje. O potenciálu gyroaut jsou nicméně přesvědčeni v Číně.

Budoucnost, nebo slepá kolej?

Zatímco pro Detroit byl gyrokoncept spíše zajímavostí a marketingovým prostředkem, Beijing Lingyun Intelligent Technology Co., čínská firma, za kterou stojí konstruktér Zhu Lingyun, má jiné plány. V současnosti totiž na testovací dráze poblíž Pekingu zkouší prototyp gyroauta a ambice má hodně smělé – poslat jej pro běžné distribuce. Což samozřejmě nebude jednoduché. Sám Lingyun se nechal slyšet, že již od potenciálního velkého investora dostal zamítavou odpověď, ve které stálo, že má koncept nulovou šanci na prodejní úspěch. Na druhou stranu se již ale podle Bloomberg firmě podařilo nashromáždit 60 milionů USD a disponuje funkčním prototypem, který je testován.

Ať už to v Číně (či kdekoliv jinde) dopadne jakkoliv, je nejen Gyron, ale samotný koncept gyroauta strhující, byť se z praktického hlediska může zdát absurdní. Ale tak mnoha lidem přijdou i tříkolky kombinující prvky motorky a auta. A přesto si svůj podíl na trhu našly. 



Novinky