Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

11. 7. 2018

5GAA, BMW Group, Ford a PSA ve spolupráci s Qualcomm Technologies a Savari zkoumají možnosti komunikace mezi vozidly a infrastrukturou

Automobilky včetně Fordu spolupracují s technologickými společnostmi na výzkumu a vývoji v oblasti komunikačních možností aut. Jedním z výstupů je prezentace, ve které můžeme názorně vidět řadu praktických případů, kdy konektivita na úrovni vozů přispívá k bezpečnosti a plynulosti provozu.

Brzdící auto na své zpomalování upozorní ještě před tím, než jej řidič přibližujícího se vozu spatří

Komunikace může u chytrých aut probíhat na úrovni V2V (vehicle-to-vehicle), tedy auto autu. V praxi by např. krizově brzdící vůz na svůj manévr upozornil řidiče auta jedoucí za ním ještě před tím, než jej bude mít možnost sám uvidět. Na nebezpečný manévr tak budete upozorněni ještě před otáčkou či tehdy, pokud je mezi vámi a prudce brzdícím autem další auto. Na podobném principu pak mohou fungovat upozornění na stojící auta, pomalu jedoucí auta apod. A nutno říct, že kromě bezpečnosti je dalším smyslem V2V komunikace také zajištění plynulosti provozu, s čímž souvisí i ekologičnost a snižování spotřeby. Díky "povídajícím" si autům se totiž do druhého pruhu (který stojící vozidlo neblokuje) zařadíte podstatně dříve a hladčeji.

Auta komunikují s infrastrukturou

Kromě V2V konektivity se počítá také s konektivitou V2I (vehicle-to-infrastructure). To znamená, že vaše auto bude schopné obdržet upozornění na svítící červenou na semaforu, případně na nebezpečné vozidlo, které semafor projelo na červenou apod. Dojde-li na dálnici k nehodě, mohou "komunikující" vozidla dostat včas signál od správce komunikace k zařazení se do volného pruhu, čímž se přispěje k plynulosti provozu v problematickém místě a předchází se kolonám. Kombinací V2V a V2I vznikne V2X (vehicle-to-everything), tedy 

Iniciativa, která spojuje automobilky a technologické společnosti

Prezentace je výstupem společného bádání a vývoje, při kterém spolupracuje celá řada subjektů. Z automobilek se kromě Fordu účastní také BMW a PSA. Nechybí ani asociace 5GAA a technologické společnosti Qualcomm a Savari, které zajišťují softwarové řešení. Možnosti V2X pak demonstrovány např. na elektrických skútrech od BMW či na voze Ford Mondeo.



Novinky