Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

19.07.2018

Adaptivní tempomat coby prostředek k boji proti kolonám a zácpám? Výzkum naznačuje, že tudy vede cesta

Popojíždění či stání v zácpách a kolonách patří k těm nejnepříjemnějším zážitkům z cestování (nejen) autem. Je jasné, že zcela ucpaným cestám předejít nejde. V mnoha situacích - zejména pak tehdy, kdy dopravní zácpa vznikne bez zjevného důvodu - ale může pomoci moderní technologie, kterou již řada z nás používá či jí alespoň disponuje - adaptivní tempomat.

Tempomat versus adaptivní tempomat

Tempomat je šikovným pomocníkem pro plynulou jízdu. Řidič si jednoduše nastaví požadovanou rychlost a auto tuto rychlost samo udržuje. Nemusíte držet křečovitě nohu na plynu a zároveň se zbytečně nerozjíždíte. Adaptivní tempomat funguje na stejném principu, nicméně je inteligentnější. Díky senzorům si všimne toho, že vozidlo před vámi zpomalilo, a samo upraví rychlost tak, aby nedošlo ke střetu. A právě adaptivní tempomat má podle výzkumu, na kterém spolupracoval Ford a Vanderbilt University z USA, představovat efektivní prostředek k předcházení dopravním zácpám.

Lidský faktor nereaguje tak přesně jako stroj

Dojde-li např. v souvislosti s dopravní nehodou k ucpání jízdního pruhu, zácpě se těžko vyhneme. Nicméně stále častější realitou na našich silnicích bývají tzv. "phantom traffic jams" - dopravní zácpy bez zjevné příčiny. Postačí, aby se na cestě sešlo více řidičů s určitým nevhodným stylem jízdy a jejich chyby se postupně znásobí až do dopravní zácpy. Adaptivní tempomat tyto chyby eliminuje, jelikož brzdí jen tolik - a až tehdy - kdy jde to nezbytné a poté zase akceleruje hned, jak je to možné.

Přínos adaptivního tempomatu prokázán na testovacím okruhu

36 řidičů v simulovaném dálničním prostředí na uzavřeném testovacím okruhu zjišťovalo, zda zapnutý adaptivní tempomat nějakým způsobem ovlivní dopravní situaci. A výsledky hovoří jasně. "Následky" brzdění, tj. tendence k postupnému tvoření kolony/zácpy, jsou méně patrné, pokud všichni řidiči pojedou se zapnutým adaptivním tempomatem. A hmatatelná změna nastane - alespoň tedy podle výsledků simulace - i tehdy, kdy má zapnutý adaptivní tempomat pouze každé třetí auto. Torsten Wey, manažer oddělení pro asistenční a bezpečnostní technologie v rámci Ford of Europe, pak k testování dodal: "Doporučujeme našim klientům, aby při svých letních cestách adaptivní tempomat aktivně používali. Jde o pokročilou technologii s potenciálem usnadnit život na silnici".



Novinky