Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

11.01.2019

Sportovním autům jen tak neodzvoní. Svědčí o tom 7 nových patentů Fordu

Ekologizace a automatizace jsou dva silné trendy v automobilovém průmyslu. Někdo je vítá s otevřenou náručí a nadšením. Jiný je chápe jako důsledek přirozeného vývoje. A najdeme i nadšené řidiče-srdcaře, kteří při pomyšlení na ně lomí rukama a obrací oči v sloup. Dost možná ale zbytečně. Sportovním autům a vozům pro potěšení podle všeho jen tak neodzvoní.

Patenty Fordu ukazují, že automobilka na nadšené řidiče nezapomíná

Registrace patentu neznamená, že se daná technologie či řešení dostane do sériové výroby. Svědčí ale o tom, že se automobilka problematikou zaobírá a investuje do ní čas a peníze. V nastupující éře autonomních vozů svázaných ekologickými normami by člověk hádal, že sportovní vozy, jejichž účelem je poskytnout prožitek z jízdy, z portfolií automobilek pomalu vymizí. Opak ale zdá se být pravdou. Pokud bychom se podívali na modrý ovál, Ford si nedávno nechal patentovat sedm technologických řešení určených pro sportovní vozy.

Aktivní vzduchové vstupy na kapotě

Otvory v kapotě vídáme u sportovních a výkonných aut proto, že slouží ke chlazení výfukových svodů. Do motoru se díky nim dostává studený vzduch z okolí, který jej přídavně ochlazuje. Ford nedávno do systému přidal další prvek, a to aktivní klapky, které se otevírají a zavírají podle toho, jak moc je třeba chladit. Pokud lednového rána nastartujete promrzlý motor, klapky se uzavřou, díky čemuž se motor rychleji zahřeje. Auto navíc efektivněji topí. Pokud bude venku teplo, případně budete sportovní jízdou motor takříkajíc ždímat (a tedy bude vhodné jeho chlazení), klapky se otevřou a pustí dovnitř venkovní vzduch. 

Aktivní chlazení brzd

V brzdách dochází při brzdění ke tření, které je zahřívá. Pokud pojedete stylem brzda plyn, je třeba zajistit efektivní chlazení brzd, abyste je "neuvařili" a nepřišli byste o brzdný účinek. Za tímto účelem si Ford nechal patentovat jakési aktivní chladicí kanálky, díky kterým dokáže okolní vzduch brzdy chladit i při nízkých rychlostech (dochází ke zvýšení rychlosti proudění), a to díky změně průřezu. Fyzikálně totiž platí, že čím menší průřez, tím vyšší rychlost proudění vzduchu. 

Efektivnější výztuha motorového prostoru a karoserie

Výztuha, která spojuje pružící jednotky motoru, zlepšuje tuhost karoserie, čímž dochází ke zlepšení jízdních vlastností zejména při prudkém "klopení" zatáček. Ford počítá s párovým vyztužením s tím, že zadní výztuha bude pevná, zatímco přední bude flexibilní (s možností měnit úhel). To umožní např. instalaci kompresoru tam, kde by se jinak nevešel. 

Odvod dešťové vody z kapoty pomocí sběrné nádobky

O funkci otvorů v kapotě jsme si již řekli. Nutno ale zároveň poznamenat, že otvory tak trochu popírají základní účel kapoty, kterým je ochrana motoru před znečištěním prachem, vodou apod. Je tedy nabíledni, že musí konstruktéři přijít s takovým řešením, které na jednu stranu zajistí dostatečný přísun vzduchu. Zároveň ale nedovolí průniku např. dešťové vody do motorového prostoru. Další patent Fordu počítá se speciální sběrnou nádobkou umístěnou pod průduchy, které by tak patrně mohly být větší a lépe chladit, protože voda, která by se dostala přes ně, by skončila na nádobce a ne třeba na svíčkách. V patentu je také zmíněna možnost instalace omezovače rychlosti během deště. 

Aktivní proudění vzduchu pod autem

Ford si nechal patentovat jakýsi aerodynamický štít pod podvozkem, který aktivně pracuje v závislosti na tom, co řidič po autu chce. Během brzdění se nastaví tak, aby působil co největší odpor a zefektivnil brzdění (v podstatě na stejném principu jako klapky u letadel). Při jízdě se naopak zasune, čímž se zlepší aerodynamika a s ní i jízdní vlastnosti a ekonomičnost provozu. 

Přední spoiler schopný reagovat na pohyb karoserie

Tzv. lízátka nacházíme pod motorovým prostorem již od automobilového pravěku. Zvyšují totiž přítlak na přední kola, která pak mají menší tendenci takříkajíc odletět z vozovky. Ford nicméně nedávno přišel s řešením, které dokáže aktivně reagovat na pohyb karoserie. 

Přední spoiler nereagující na pohyb karoserie

Méně progresivní alternativou představující spíše modifikaci již existujícího řešení je pak přední spoiler, který nereaguje na podélný pohyb karoserie. 



Novinky