Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

19.03.2019

Ford oznámil elektrifikaci svého kompletního portfolia vozů

Modrý ovál nedávno oznámil další krok přispívající k elektrifikaci automobilové dopravy. Bez udání konkrétních dat či specifikací prohlásil, že hodlá v budoucnu u každého ze svých modelů nabízet alespoň jednu formu elektrifikace. A nejde jen o abstraktní vize. Jako první si bere automobilka na paškál tolik oblíbený Ford Focus.

Spalovací motory dostupné i nadále 

Ford neupřesnil, jakou formu elektrifikace (elektromobil, plug-in hybrid, hybrid, mild-hybrid) budou které modely nabízet. Oznámil pouze, že se první vlaštovkou, která v tomto případě jaro patrně udělá, stane nový Focus. Elektrifikace se nevyhne ani užitkovému modelu F-150 či muscle caru Ford Mustang. Nutno ale dodat, že konvenční spalovací motory (zážehové i vznětové) z portfolia značky nezmizí. 

Několik podob elektrifikace

Pokud si nejste zcela jistí terminologií definující typ elektrického/elektrizovaného pohonu, vězte, že za relativně nejzelenější a nejpokročilejší je považován elektromobil. Takto se standardně označuje vůz, který vůbec nemá spalovací motor. Je závislý výhradně na elektřině, kterou dobíjíte prostřednictvím speciální zásuvky, která není nepodobná klasické palivové nádrži. Výhodou jsou relativně nulové emise, levný provoz a minimum nezbytné údržby (neměníte olej, palivový filtr, výfuk, palivové čerpadlo atd. - elektromotor dokonce ani nepotřebuje běžné zahřátí, takže můžete ihned naplno využívat výkonový potenciál). Slabou stránkou je pak neexistence dostatečně husté sítě dobíjecích stanic. Automobilky obrovským způsobem zapracovaly na dojezdu elektromobilů, z nichž některé zvládnou na jedno dobití i vzdálenosti kolem 400 km. Stále je to ale méně, než kolik nabízí spalovací motory (s dieselovým Fordem Focus či Mondeo na jednu nádrž hravě dojedete do Chorvatska). Elektromobily jsou už dnes naprosto perfektní např. pro dojíždění do práce. Na ježdění dálek, příp. na toulky po zemích s méně rozvinutou infrastrukturou, ale příliš vhodné nejsou.

Zajímavou alternativou jsou plug-in hybridy neboli hybridy do zásuvky. Jde v podstatě o elektromobily, které nicméně disponují klasickým spalovacím motorem. Takže pokud je možnost auto dobít a jet na elektřinu, možnost využijete. Pokud se zrovna pohybujete někde mezi balkánskými dálavami, kde dobíjecí stanice absentují, spalujete benzín či naftu. 

Pak tu máme klasické hybridy, které taktéž kombinují elektropohon a spalování. Elektromotor je nicméně napájen energií z akumulátoru (např. při brzdění). Tyto vozy často dokáží jezdit na elektřinu ve městech či při konstantních rychlostech. Spalovací motor se přidává až tehdy, kdy elektřina chybí či kdy je potřeba více výkonu (např. při předjíždění).

Poslední alternativou pak je tzv. mild hybrid. Jde o hybridní auto, které využívá k pohonu kol spalovací motor s tím, že elektromotor ve vybraných situacích pouze asistuje (např. tehdy, kde je potřeba maximum výkonu). Vůz tedy nemůže byl poháněn výhradně elektřinou.




Novinky