Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

30.09.2016

Lou Fanánek Hagen otestoval Ranger

Frontman kapely Tři sestry Lou Fanánek Hagen pro nás otestoval nový Ford Ranger. Jeho recenzi si můžete přečíst v dalším díle našeho seriálu.


Pick-up je vozidlo, které je schopné pojmout náklad - tak nějak volně přeloženo. Není to náklaďák, ale ty největší přesahují v naloženém stavu magickou hranici, za níž je nutno vlastnit řidičák na náklaďák. Pamatuji si ale, že jezdily i pick-upy na bázi Škody Favorit. 

Nicméně tyto osobáky s úložným prostůrkem ponechme stranou. Jsou to v drtivé většině předokolky (s výjimkou Dacia pick-up, který měl pohon 4x4 a stál bezkonkurenčně málo). Ranger je z kategorie evropských (pro evropský trh vyráběných - zhusta japonskými firmami) velkých pick-upů, což je skupina vozidel, která bývají dodávána s pohonem 4x4, uvezou okolo tuny nákladu a až pět osob v kabině. Oproti americkým pick-upům mívají pod kapotou turbodiesel o obsahu okolo dvou a půl litrů a jsou trochu menší. Nepřesahují příliš pět metrů, což je evropská hranice běžného parkovacího místa. Ani Ranger nevybíhá z daných mantinelů - motoricky ani rozměry. Americký slavný sourozenec Ford F-150, kterých se prodaly milióny kusů, je větší a bývá zhusta vybaven benzínovým motorem o velikém objemu.

První kilometry jsem byl rozpačitý - auto poskakuje jako muscle car, oblíbený černými rapery v minulém století, ale časem se to zlepšuje a není to tím, že bych se s vozem sžil, ale je to specifickým úsekem Pražského okruhu z Vestce směrem k dálnici D1. Vzpomněl jsem si, že jsem podobný pocit měl se zcela jiným vozem, s Focusem RS a přisuzuji to povrchu té skorodálnice. Je hustě poseta příčnými varhánky, které způsobují u některých aut téměř nesnesitelnou jízdu. 

Auto trochu poskakuje, tak či onak, protože je připraveno na zatížení korby až 1100 kg (ve verzi Double Cab, což je kabina pro pět lidí). Za deště při lehce prudším průjezdu zatáčkou zasahoval asistent, za sucha dokázal zadek odskočit na nerovnostech v zatáčce o kousek do protisměru. Pět lidí se vejde do kabiny pohodlně, nechyběla manuální klimatizace, rádio a CD přehrávač. Je znát snaha o kompromis mezi pracovním a osobním autem, což se daří, ale otázkou je, zda to tak chtějí všichni. Myslím, že parta montérů ocení klimatizaci, ale metalíza je vyloženě pro zlost - řadu polních a lesních cest jsem nevyzkoušel s ohledem na možné poškození laku. Panička, která chce přijet na pilates něčím originálním a zkusí Rangera, bude postrádat řadu výdobytků moderní doby, které staví řidičské - a v obecné rovině lidské - dovednosti na vedlejší kolej. Není tu couvací kamera, zrcátka se nesklápějí sama od sebe při každém uzamčení auta - o asistentech jízdy v pruhu, vzdálenosti od vozu vepředu apod. ani nemluvě.

(Ale Ford myslel i na takovou klientelu a pro paničky a městské milovníky pick-upů přichystal výbavu Wildtrak, která z lesního manekýna udělá ozdobu parkovišť před klinikou plastické chirurgie - 18" kola z lehkých slitin, navigace, zadní parkovací kamera, čalounění v kombinaci kůže/tkanina, ambientní interiérové osvětlení...)

Kdybych se vrátil k původní profesi a založil stavební firmu "Vyzdíme vám jádro", Ranger by byl mým vozem! Ráno bych naložil tunu Ytongů, lepidlo, řezačku, do auta dal Fera s Vasilem a v zimě v létě bychom se po rokytnickém okolí s lehkostí přesouvali. Ve volných chvílích bych naložil rodinu (děti milují jízdu na korbě, ač je to asi naprosto zakázáno - a pochopitelně), zapřáhl až 3500 kg vážící přívěs, do něj bych dal zbytek surfů, kol, padáků a golfových holí, co se nevešly na korbu a jel trávit reklamní eurovíkend. 

Pohon 4x4 je přiřaditelný otočným ovladačem u ruční brzdy - módy jsou 2H, 4H a 4L, tedy i redukce je přítomna. V terénu by měl Ranger obstát přiměřeně svým omezujícím rozměrům, tedy naší pomyslnou mezinárodní partu montérů by protáhl zkratkami i v jarní rozměklosti povrchu. To pouze předpokládám - jak už jsem výše uvedl, auto je natolik zánovní, že jsem si netroufl na žádné větší výlety mimo asfalt. Na autě byly zimáky a jízda po relativně suchém, mělce obráceném poli v režimu 4H byla jistá, stejně tak štěrkovým výjezdem. 

"Ranger je fajn, jezdí se s ním skoro jako s osobákem, ani ženy by neměly mít problémy, ale já bych si nedokázal smysluplně obhájit jeho vlastnictví v současném životním stylu, když nemám tu stavební firmu. Vymýšlet převážení věcí, abych ho amortizoval, určitě nebudu. A vozit prázdnou korbu je absurdní. Ale kdybych měl práci, v níž bych tu korbu využil, rozhodně bych chtěl Rangera namísto pracovní dodávky a rodinného kombíku."

Váš Lou Fanánek Hagen (Tři sestry)



Novinky