Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

14.10.2016

Lou Fanánek Hagen otestoval Focus ST

Frontman kapely Tři sestry Lou Fanánek Hagen pro nás otestoval nový Ford Focus ST. Jeho recenzi si můžete přečíst v dalším díle našeho seriálu.


Po projetí v závodnickém Focusu RS jsem byl zvědav na model ST. Ten se mi už papírově jevil jako vhodnější varianta pro běžný provoz na silnicích, především z ekonomického hlediska. Spotřeba kolem dvanácti litrů je zbytečně moc, když schopnosti auta lze využít - a to nikoliv sto procentně - jen tu a tam. Benzínové ST má 250 koní, dvoulitrový benzínový motor (anebo 185 koní a dvoulitrový diesel) a co se týká podvozku, ten bude zřejmě shodný s "eresem". “Vylepšený podvozek dostal tužší uložení ramen přední i zadní nápravy i úplně novou konstrukci zkrutného stabilizátoru. Nižší světlá výška znamená také nižší těžiště a tím i preciznější chování v zatáčkách”. Aspoň mě se to tak jevilo. 

"Estéčko" je příjemně tuhé a drží se silnice jako klíště, ze známého přirovnání. Nerozvádím to nijak, neboť to jednak neumím technicky popsat a jednak mě to nebaví. Myslím, že kdo rád řídí, ten mi rozumí. Poznat je to na rozbitých silnicích, kterých je i přes nesčetné probíhající opravy stále dost. Komfortně naladěná limuzína se při svižnější jízdě rozhoupe a ztrácí kontakt s vozovkou, což vede k nechtěnému opuštění žádaného směru. ST jede, kam ho řidič namíří. Nepovažuji se za závodníka, své schopnosti bych postavil kamsi lehce nad průměr, nicméně v tom autě jsem si připadal chvílemi jako akční hrdina. “Systém vektorování točivého momentu rozděluje hnací sílu mezi přední kola podle toho, které má v daném okamžiku lepší záběr. Výsledkem je silnější přilnavost, jistější pocit řidiče a preciznější ovladatelnost při akceleraci ze zatáček”.

Auto je naprosto přátelské i ve vyšších rychlostech a náročnější zdolávané trase. Předjíždění se odehrává o trochu pomaleji než myšlenka, s nadsázkou řečeno. “Ford Focus ST má novou technologii ETS, která zlepšuje stabilitu při prudkých změnách směru. Jedná se o součást elektronického stabilizačního systému ESC, který je vypínatelný ve třech krocích. Systém vyhodnocuje jízdní stabilitu a pokyny řidiče. Podle potřeby preventivně zasahuje, abyste zůstali pány situace při prudkých změnách směru nebo při předjíždění”. Ve chvílích, kdy jsem telefonoval (s pomocí Bluetooth a komunikačního systému Sync 2) a přestal se plně soustředit na řízení, tedy auto jsem ovládal podvědomě, příjemně mne překvapila šíře rozsahu jednotlivých stupňů, motor se choval skoro jako nafťák a nevzpouzel se ani pod dvěma tisíci otáček. 

Focus ST - ten "můj" byl v bílé barvě - nebudil pozdvižení a to se mi právě líbí. Chápu, že někdo si auto kupuje právě proto, aby se o něm vědělo a pak bych mu doporučil barvu Tangerine, která je nepřehlédnutelná. Znovu musím vyzdvihnout sedadla Recaro, jak už jsem činil v případě Focusu RS. Nastavení ve směru dopředu - dozadu, nahoru - dolů a sklon sedáku, vše mechanické… toť vše. Celkově je ovládání přehledné, vůbec všechno jde tak nějak samo, intuitivně, jako bych s tím měl najeto aspoň padesát tisíc. Jediné nebezpečné chvíle jsem si způsobil sám, když jsem chtěl za jízdy využít svůj telefon k přehrávání muziky. Párování, hledání atd., by se mělo vždy odehrávat před jízdou! Pro podivíny, jako jsem já, by měla být "eresa" a "estéčka" zbavena všech elektronických komunikačních vybavení. V tomhle autě je stejně největší entertainment jízda samotná.

Benzínové a naftové "estéčko" jsou jako dva koně stejné matky, kteří dostávají jinou stravu. Jeden má výběrovou píci, která je dražší a sežere jí víc - taky uhání jak o život. Druhý se spokojí s menšími náklady na stravu, ale je trochu pomalejší, ale opravdu jen trochu. Na první pohled vypadá z ekonomického hlediska výhodněji - ale pozor! Může se stát, že dostane koliku anebo embolii, pokud bude jezdit jen krátké trasy (ucpaný filtr pevných částic neboli DPF, ekoteroristická léčka moderních dieselů) a léčení bude tak drahé, že úspora přijde vniveč. I v případě krutých zim se takto krmené "estéčko" po ránu možná vůbec neprobudí. Základní cena je stejná pro benzín i naftu, což volbu neusnadňuje. Pokud dám na pocit, volil bych benzín.

Váš Lou Fanánek Hagen (Tři sestry)



Novinky